torsdag 16. februar 2012

Vårens bloggtematikk

Jeg trodde at tjuefemårskrisen var noe jeg kom til å hoppe over, en slags arbitrær, forventet krise som egentlig bare er tøys og tull. Hva skulle vel endre seg ved at man fyller tjuefem? Bare et tall! Jeg oppfører meg allerede som en noenlunde sprek pensjonist, så jeg kommer bare nærmere meg selv desto mer jeg eldes.

Det viser seg selvsagt at det året jeg fyller tjuefem innebærer ganske store endringer. Først og fremst er jeg nødt til å slutte å leve livet som om jeg allerede er en noenlunde sprek pensjonist. Statens lånekasse nekter å betale for det lenger. Denne skremmende innsikten kom i løpet av julen, og deretter fulgte det en hel rekke av dem.

Andre innsikt: jeg er ferdigutdannet. Det skjedde urovekkende plutselig til at jeg har sett det komme i fem år allerede. Det viser seg dessuten at det jeg har sagt i alle år, nemlig at jeg har utdannet meg til arbeidsledighet, i og for seg stemmer. I alle fall er jeg nå, som en tredje innsikt, både ferdigutdannet og arbeidsledig. Men dette var jeg jo forberedt på? Ikke bare tok jeg meg med den største selvfølge et år som poststudent, jeg begynte også prosessen med å sørge for å bli evig student. Joda. Men så kom det krypende en fjerde innsikt: at stipendiattilværelsen kanskje ikke er en reell mulighet likevel, i alle fall ikke med det aller første. Greit nok. Jeg tok noen dype magadrag og begynte å søke på jobber. Så fulgte innsiktsraset.

Femte innsikt: Rentene på studielånet begynner å løpe i august.
Sjette innsikt: Fy søren, så stort det studielånet har blitt!
Syvende innsikt: Man går ikke på jobbintervju med slitt skinnveske, hullete kåpe og tøyblomster i håret.
Åttende innsikt: Hvis man får seg konsulentoppdrag, bør man bli et enkeltmannsforetak.
Niende innsikt: Det finnes viktige papirer om økonomi som man må fylle ut selv.
Tiende innsikt: Jeg har et Coop-kort.

Samlet innsikt: Jeg er verken student eller pensjonist, jeg er voksen. Livet handler om mer enn Camilla Colletts breve og optegnelser.

Resultat: Tjuefemårskrise.

Heldigvis har jeg arvet både min fars pessimisme (krise) og min ømme moders optimisme (krisehåndtering). Jeg har nemlig bestemt meg på å hoppe rett i fanget på tjuefemårskrisen. En del av meg synes at det er på tide at jeg blir voksen og begynner å gjøre voksne ting. En ørliten del er til og med tilbøyelig til å være enig i at livet handler om mer enn Camilla Colletts breve og optegnelser. Derfor har jeg blitt med i en skrivegruppe, søkt på jobber, skrevet motivasjonslister med gode egenskaper jeg har, sagt "Ja!" til å være med på et seminar med forskningsprosjektet Galskapens fengsel og faktisk, allerede, og takket være Kristin Fridtun, fått meg et konsulentoppdrag for et lite forlag. Det er ikke verst!

Vårhalvårets bloggposter kommer med andre ord mest sannsynlig til å handle om kriser og krisehåndtering. Jeg håper at dere mine trofaste blogglesere vil være med på det også.

8 kommentarer:

  1. Ja, jøss!

    Eg vil òg ha samvirkelagskort, men bur litt for langt unna ein Coop til at det løner seg nett no.

    SvarSlett
  2. Rein poesi! I minsto kloke ord i ei gild form. Og veit du, nett no kom sambuaren min heim og fortalde at du hadde skrive ein sooo triveleg e-post åt henne, og at ho er teki med i Riss. Jajamen! Det tok du ikkje med, at du er redaktør?

    SvarSlett
  3. Det er sant! Det er jeg jo. Og det er en trivelig samboer du har, så det blir fint å ha henne med i redaksjonen. Jeg glemte også å legge til at jeg nettopp har kjøpt meg skinnhansker på sluttsalget til Hanskemagasinet. De får meg til å føle meg passelig mye pensjonist igjen. :-)

    SvarSlett
  4. Me er fleire som har kjøpt oss skinnhanskar på opphøyrssal, me er fleire ... ;) (Mine er dei siste dei hadde i storleiken 8 1/2.) Kva med eit lokallag av «gamlisungdommen» i Trondheim?

    SvarSlett
  5. Haha! Ja, la oss danne et lokallag. Det blir automatisk opptak for alle som har hansker fra Hanskemagasinet og intrikate opptaksprøver (om blant annet broddebruk, portvinsdrikking og ullundertøyskvalitet) for alle andre.

    SvarSlett
  6. Jeg liker at blogginnlegget har merkelapp "liv".

    Jeg tror ikke jeg kvalifiserer til gæmlisungdommen. Jeg mister alltid de nye skinnhanskene. Og jeg mister hattene jeg prøver å gå med. Attpåtil har jeg endelig sluttet å gå med tenårenes fillete bukser, men gamle damer går mer med blondebluser enn med dyprøde, pene strikkegensere med høy hals. Jeg liker kamferdrops og te, og jeg kan bake gode boller - holder det?

    SvarSlett
  7. Broddene mister du, portvinen vil du ikke ha og skinnhanskene ville du vært redd for. Derimot leser du barnebøker, går med forskjellig fargede sokker og har sengen full av kosedyr. Du er nok mer barneungdom enn gæmlisungdom, er jeg redd. Start ditt eget lokallag, så kan vi havne i godmodig krangel med hverandre.

    SvarSlett
  8. Det er sannsynligvis en bedre idé, men det høres så mye kulere ut med gæmlisungdom!

    SvarSlett